+3626-550196 info@networksped.hu

Egy régebben hallott történet jutott eszembe mikor a marketingről és a hazai fuvarozás állapotáról elmélkedtem.

“Én igazán soha nem értettem meg, miért különböznek annyira a férfi és női szexuális szükségletek. És soha nem értettem meg azokat a Vénusszal és Marssal kapcsolatos dolgokat. Ugyanúgy nem értettem, hogy a férfiak miért gondolkodnak fejjel, a nők viszont szívvel. És a végén, soha nem értettem, hogy miért csökken a női szexuális vágy a nagy Igen kimondása után.

Például: Egyik este, múlt héten, feleségemmel feküdtünk az ágyban. Már lángolt a vágy és a hormonok, amikor mondta:
– Nem tudok most, nincsen kedvem… Csak akartam, hogy megölelj egy kicsit.
– Miii??? – mondtam – ez most mit jelentsen?

És akkor kimondta a mondatot, amelytől fél minden férj a bolygón:
– Te egyszerűen nem érted az én érzelmi igényeimet, amelyekre szükségem van, mint nőnek, hogy kielégítsem a te férfi testi szükségleteidet.
Furcsa arckifejezésemre csak azt mondta:
– Hát nem tudsz szeretni egyszerűen magam miatt, és nem csak azért, amit az ágyban csinálok veled?
Rájöttem, hogy nem lesz semmi, elfordultam és elaludtam.

A következő nap felhívtam a főnököm és kivettem egy szabadnapot, hogy egész nap a feleségemmel legyek. Elmentünk ebédelni, aztán elvittem egy nagy bevásárlóközpontba ahol egy fél emeletnyi női ruha üzlet volt.
Körbe mentem vele, amíg kiválasztott néhány drága ruhát. Nem tudta eldönteni, hogy melyiket vegye meg, így mondtam, hogy megvesszük az összeset. Cipőt is akart, amelyik illik a ruhához, mondtam hogy vegyünk mindegyik ruhához valót.

Elérkeztünk az ékszerboltig, ahol választottam gyémánt fülbevalókat. Mondhatom, hogy itt már naagyooon izgatott volt. Biztos arra gondolt, hogy a csőd szélén vagyok.
Arra gondoltam, hogy próbára tesz, amikor kérte a tenisz csuklópántot, mert még soha életében nem fogott teniszütőt. Biztos gondolkodásba ejtettem, amikor így válaszoltam:
– Persze, drágám.

Szerintem már közel volt a szexuális csúcshoz az óriási izgalomtól. Végre mosolyogva szólt:
– Azt hiszem, hogy ennyi lesz. Menjünk a pénztárhoz.

Alig bírtam ki, hogy ne röhögjek, amikor válaszoltam:
– Nem tudok most, nincsen kedvem.

Az arca eltorzult és teljesen elsápadt:
– Miii???

Akkor elmondtam:
– Csak azt akartam, hogy az öledben tartsd egy kicsit ezeket a ruhákat? Te egyszerűen nem érted az én pénzügyi gondjaimat, amelyekkel meg kell küzdenem, mint férfinak, hogy kielégítsem a vásárlási vágyadat, mint nőnek.

És amikor rám nézett, úgy, mintha ölni akarna, hozzátettem:
– Hát nem tudsz szeretni egyszerűen magam miatt, és nem csak azokért a ruhákért,
amiket veszek neked?

Szóval, ma este sem lesz szex…”

Mert a hazai fuvarozók is jó ideje ?szex? nélkül kénytelenek teljesíteni és ennek kerestem az okát.

A 90-es években már sokan megtapasztalták a saját bőrükön, hogy milyen az, amikor a nyilvános cégadatokból merítve rövid telefonos kérdőív kitöltése után 8-10 nappal értesítést kap a cégtulajdonos. Ön nyert egy nyaralást, vagy üdülőt valahol távol, innen 8-9000 km-re és nem kell mást tennie, csak biztosítani a helyfoglalását pár százezer Ft befizetésével. Mindez hosszasabban, több alkalommal, nagyon vonzó lehetőségként kínálva.

Az üdülési jogot áruló vállalkozások és az mlm cégek akkori értékesítési módszerei a mai napig kitörölhetetlen emlékeket hagytak a hazai cégtulajdonosokban. Azóta marketingre hitelesen hivatkozni nagyon nehéz. A cégvezetők, cégtulajdonosok nagy része azt gondolja, a marketing egyenlő az mlm-el, vagy azokkal a módszerekkel, amelyeket az üdülési jogok értékesítői alkalmaznak. A reklám és a marketing közötti különbségről ne is beszéljünk.

Tapasztalataim szerint nagyon alacsony szintűek az ilyen jellegű ismeretek a hazai fuvarozási vállalkozásokban. A marketinget többnyire a közgazdasági egyetemeken nyomatott Kotler féle ipari korszakból származó, többnyire multinacionális cégekre kidolgozott módszerekkel azonosítják. Ezek a marketing módszerek teljesen alkalmazhatatlanok a kisebb, 1 Mrd ft körüli vagy az alatti nagyságrendű KKV-k esetében. A Kotleri marketing alkalmazásához sem a szakismeret, sem a forrás nem áll rendelkezésre e cégeknél. Ha e módszerekkel próbálkoznának a kisebbek az katasztrófát jelentene számukra.

Néhány kicsi megpróbálta másolni a nagyokat, az eredmény siralmas volt.

A hazai fuvarozói érdekvédő szervezetek gyakorlati marketing tapasztalatai sem a többségében képviselt cégek méreteihez és igényeihez igazodik. A képzést erre a területre is ki kellene terjeszteni az érdekvédő szervezetek programjaiban.

A kisebb cégeknek már régen gerillaértékesítési, és gerilla marketing technikákat kellene alkalmazni a gyakorlatban, de az ágazatban ezek elméleti ismerete is hiányos.

Ezen a területen a tanácsadói aktivitásnak kellene előtérbe kerülni, de a tanácsadói foglalkoztatás is a mai napig a nagy cégek előjoga, gondolja sok kisebb cégtulajdonos. Hiányzik a fuvarozási szakmában a kultúrája, hogyan kell egy tanácsadót a cég működésébe integrálni, milyen előnyös megállapodási formák segíthetik a fuvarozót a tanácsadóval való együttműködés során, egyáltalán milyen területeken jöhet szóba a tanácsadó hatékony alkalmazása, és még sorolhatnám.

Nagyon sok olyan terület van, melynek ismerete elengedhetetlen egy kisebb cég tulajdonosa számára, ha versenyképes akar maradni, mert a cégéből kíván közép és hosszú távon is megélni. Ha ez a célja, akkor kénytelen az információs kor eszközeit megismerni, és azokat hatékonyan alkalmazni a gyakorlatban.

Ehhez minimum annyi alapismeret szükséges, hogy pontosan fel tudja mérni és el tudja dönteni, a felkínált szolgáltatások támogatják-e őt és szakmailag megfelelőek-e céljai valóra váltásához. Be kell látnom, sok-sok egyéni vállalkozó fuvarozó ezeket a lemaradásokat már nehezen fogja behozni, főleg az idősebbek.

A fiatalabbak között még akadhat néhány, akik az ambíción túl rendelkeznek azokkal a képességekkel, melyek az igazi vállalkozóvá váláshoz elengedhetetlenek. Nekik érdemes intenzíven képezni magukat, mert van esélyük, hogy az információs korban is ütőképes cégvezetővé, vállalkozóvá váljanak.

Önképzés, önmotiválás, önmenedzselés. Ha ez a három dolog rendben működik, akkor van esélyük a fiataloknak. De csak akkor.

És az idősebbek? 50 felett is van élet, ha valaki úgy dönt, hogy képezi magát és kellően motivált. Ha valaki a menedzselést eddig nem tanulta meg, akkor 60 felé már nehezen válik az emberből igazi menedzser.

A veszteségek elkerülése mellett dinamikus árbevétel és profit növekedést kívánok minden blog olvasómnak,

Damásdi Tibor

E-logisztika az üzleti versenyképességért